Rajd IV – woj. lubuskie



Ujście Warty (aż po Ośno)

Ośno Lubuskie, 3 października 2021

Baza rajdu: jez. Reczynek – wjazd od ul. Jeziornej i Wodnej

Dystans Podróżniczy: Start g. 9 (rejestracja 8:30-8:45)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:00-10:30)


Na wczesnojesienny etap cyklu z serii „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zapraszamy w lubuskie! Po 2 latach przerwy wracamy na wyjątkowe tereny Ujścia Warty, a w swoje gościnne progi znów przyjmie nas Ośno Lubuskie. Bazą rajdu ponownie będzie niezwykle malowniczy teren rekreacyjny nad miejskim jeziorem Reczynek, ale wszystkim Uczestnikom polecamy też wygospodarować wolną chwilę i zaglądnąć pomiędzy uzbrojone w 12 baszt okazałe mury obronne okalające niegdyś teren średniowiecznego grodu, a dziś Rynek i centrum Starego Miasta.

Mimo zdecydowanie nizinnego charakteru tego regionu, to ze względu na położenie wśród morenowych wzgórz akurat krajobraz wokół Ośna jest przyjemnie urozmaicony – choć trudno tu jednocześnie mówić o jakichś większych wzniesieniach. W okolicy znaczną część stanowią rozległe kompleksy leśne, a także łąki i pola uprawne. Obowiązkowym punktem rajdu jest fragment przemierzający obszar najmłodszego w Polsce Parku Narodowego „Ujście Warty”, który oficjalnie został utworzony ledwie w 2001 r., m.in. w celu zapewnienia ochrony malowniczym rozlewiskom, licznym gatunkom ptaków oraz rzadkiej roślinności.

Przewidujemy wytyczenie 3 tras o różnej długości:
=> sportowa (PRO, 117km),
=> podróżnicza (GT, 172km),
=> rekreacyjna (MINI, 84km).

W tym roku postanowiliśmy zmienić perspektywę i przyjrzeć się wszystkiemu na nowo, dlatego… odwróciliśmy kierunek rajdu! Będzie zatem znakomita okazja by sprawdzić, czy te 15 kilometrów wału nad Wartą faktycznie szybciej mija w kierunku wschodnim czy jednak w zachodnim, tak jak poprzednimi razy? Bicia rekordów prędkości jednak nie rekomendujemy, bo w większości obowiązuje tam limit do 50km/h ;) Na szczęście odcinków gdzie będzie można pośmigać bez ograniczeń nie brakuje, byle tylko starczyło wiatru w plecy! Jednocześnie wierzymy, że równie wiele satysfakcji co wskazania z licznika przyniesie otaczająca przyroda – w końcu nie bez powodu lubuskie jest warte zachodu! :)

W zależności od wybranego dystansu początek trasy będzie wyglądał zupełnie inaczej. Trasa Sportowa wyruszy na blisko 40-kilometrowy rekonesans przez Kowalów, Górzycę i Czarnów, podczas którego (jak sądzimy) dojdzie do małego przeformowania szyków (chyba, że atmosfera będzie piknikowa i za Górzycą nie nastąpi żadne mocniejsze szarpnięcie). Z kolei Podróżnicy zapuszczą się przez Rzepin i Urad aż pod Niemcy, a do kolekcji rzecznych trofeów dopiszą graniczny fragment Odry (widać ją z drogi, ale krótko – i nie tak bezpośrednio jak później Wartę). A gdyby ich ładnie poprosić, to może przywiozą coś ze Słubickiej Strefy Ekonomicznej ;) Natomiast Trasa Rekreacyjna podjedzie tylko obejrzeć finisze z poprzednich edycji – i najkrótszą drogą skieruje się na Gronów, skąd wszystkie trzy warianty w dalszą wędrówkę pojadą już razem [z tym że Podróżnicza do Sportowej wpada o wiele wcześniej, bo w Kowalowie]. Tak więc żelazne punkty naszej zabawy – jak Słońsk, cały Park Ujścia Warty czy Sulęcin – ponownie znajdą się w tegorocznym harmonogramie. Szczególnie interesująco zapowiada się ostatni fragment trasy, bo mamy dziwne przeczucie, że te zupełnie niewinne wzniesienia pomiędzy Sulęcinem a Ośnem Lubuskim mogą stać się na tym etapie rajdu areną ciekawych zmagań – zwłaszcza z własnymi, głęboko ukrytymi przed światem słabościami ;)

A po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na smaczny posiłek regeneracyjny, dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…), jak również przeróżne przysmaki dla wzbogacenia mistrzowskiej diety ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.

Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa jest relatywnie łatwa fizycznie i technicznie. W zdecydowanej większości składa się z długich i raczej płaskich odcinków (zwłaszcza w środkowej części), choć będzie też dało się odczuć parę niewielkich wzniesień. Większych trudności nie powinno też przysporzyć kilka ostrzejszych zakrętów czy skrzyżowań – niemniej czujnym trzeba być!

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości dobra i bardzo dobra, ale czasem niezbyt dobra. Najbardziej „zmęczony” asfalt łączy Słońsk z Kłopotowem – dziur jest tam niewiele, ale trochę trzęsie. Ponadto ostrzegamy, że drogę regularnie przecinają liczne strumyki i mało widoczne mostki, które potrafią podbić koło i mogą wytrącić zbyt swobodnie trzymaną kierownicę! Podobna sytuacja ma miejsce w środkowej części wału nad Wartą, który powoli się osuwa. Z kolei najbardziej dziurawy na całej trasie pozostaje krótki fragment w Kowalowie – od skrzyżowania do granic miejscowości (uwaga! – możecie tam być na dużej prędkości, a dziury zaczynają się od razu po zjeździe w prawo!).

Ostatnia kwestia dotyczy odcinków znajdujących się od kilkunastu tygodni w remoncie – np. budowa ronda na skrzyżowaniu z DK-22 czy wymiana nawierzchni na wjeździe do Sulęcina. O aktualnym stanie robót poinformujemy na odprawie przed startem.

⇒ natężenie ruchu: generalnie niewielkie, a nawet minimalne (w przypadku dróg wojewódzkich bywa, że umiarkowane);

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Dla trasy PRO pit-stop przewidujemy przy wjeździe na wał (po 63 km), dla GT również tam (a wcześniej w Kowalowie – czyli po 65 i 118 km trasy), a dla MINI na zjeździe z wału w Kołczynie (po 45km);

⇒ przysłowiowa „kreska” namalowana będzie na króciutkim podjeździe tuż przed obwodnicą Ośna Lubuskiego. Pomimo iż nie spodziewamy się wjazdu szczególnie licznej grupy, to na wszelki wypadek przypominamy, że finiszowanie lewą stroną drogi jest ZABRONIONE, a konsekwencją może być dyskwalifikacja lub przesunięcie na koniec grupy.

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 60-75 minut od przyjazdu do bazy pierwszych zawodników – w tym czasie można zrelaksować się nad jeziorem, zjeść posiłek czy też lekko się odświeżyć;


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE; W pozostałych grupach mogą być zamontowane, ale korzystanie jest dozwolone tylko w czasie jazdy solo lub na czele grupy!

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – autami towarzyszącymi psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy w razie dogonienia przez Szybkościowców czy Zapaleńcy przez Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na bufecie, finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też wycieczki piesze ;)


Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się zaktualizowane ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy PRO i MINI będą też oznakowane strzałkami na asfalcie – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Rozjazdy tras znakowane są symbolami: GT (podróżnicza), PRO (sportowa) oraz MINI (rekreacyjna).


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!


Wytyczone zostały 3 trasy o różnej długości:


=> Trasa SPORTOWA: 117 km / ok. 500 m przewyższenia (link)

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2021 lubuskie.gpx”]


=> Trasa PODRÓŻNICZA: 172 km / ok. 750m przewyższenia (link)

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2021 lubuskie GT.gpx”]


=> Trasa REKREACYJNA: 84 km / ok. 350 m przewyższenia (link)

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2021 lubuskie MINI.gpx”]

[Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy lub ewentualnie podróżniczy!]


Pliki do pobrania: